den 106. - 108. Cusco

14.04.2023

14.4.2023

Jak již bylo řečeno, Cusco jsme navštívili za účelem údržby, ale také a to je důležitější, kvůli návštěvě Machu Picchu. Pátek věnujeme našim motorkám, chceme vyměnit řetězy, a na to potřebujeme zajet do nějaké dílny, aby nám povolili řetězová kolečka, neb tak velký ořech netáhneme s sebou. Zeptáme se hlídače v garáži, kde máme zaparkované motorky, dostáváme tip a jedeme do dílny. Je to ulice, kde po obou stranách jsou dílny nebo prodejny na motocykly a příslušenství. U jedné zastavíme, ptáme se a prý není problém. Nakonec se ptáme, jestli nám rovnou nevymění i ty řetězy, souhlasí a hned se pouští do toho. Mladík je šikovný a práce jde od ruky. Jen s nýtovačkou řetězů se trošku pere, tak to udělám sám. Nakonec ještě necháme vyměnit olej v motoru a já měním zadní desky. Nakonec až na pneumatiky jsou Šamahy jak nové. Ty plánujeme zakoupit a přezout v Limě.

Po cestě ze servisu zajíždíme na oběd a lehce zmokneme. V Mekáči je jim to jedno, tak dáváme Big Mac a Big Tasty Bacon a pomalu usycháme. Vedle Mekáče je agentura Escapate s prodejem lístků na Machu Picchu. Tak zakupuje nakonec vstupné, lístky na vlak a lístky na autobus na pondělí. V neděli se přesuneme do městečka  Ollantaytambo,  odkud odjíždí vlak na Machu Picchu . V hotelu odevzdáváme naše motorkářské oblečení a ostatní prádlo do prádelny na řádnou očistu. Navečer vyrážíme pro zakoupené lísky, protože administrativa se zakoupením je složitější a nechtěli jsme tam tak dlouho čekat. Ale netušili jsme, co se začne se setměním ve městě dít. Z různých zákoutí vylezli naháněči do restaurací, prodavači masáží (ty jsou úplně všude), jsou to pouze ženy a pořád přemlouvají a různě se předhánějí, tak nevím, co vlastně nabízejí, budeme to muset otestovat. Dále vám nabízejí různé kresby, obrazy a výrobky z lamí vlny. A jsou fakt neodbytní. I když projdete kolem nich podruhé nebo potřetí, vždy se na vás vrhnou. Ale stejně vedou masáže, těch je na 100 metrech snad 100. Úspěšně odrážíme nájezdy všech prodavačů a potulujeme se večerním městem. Nakonec dáváme k večeři palačinky plněné ovocem a jdeme chrnět.

15.4.2023

V sobotu je volný den, tak se flákáme, někteří dopoledne spí. Pozdě odpoledne vyrazíme za denního světla do města, stavíme se u holiče a na něco k jídlu.

16.4.2023

Nedělní den je vyhrazen na přesun do Ollantaytambo, a aby to nebyla nudná cesta s pouhým přejezdem, namotám takový malý asi 170 km okruh. Ten se dost podařil a na závěr "závodíme" s místním klukem, co jel na kole před námi z kopce. Mastil to dolů až se mi tajil dech. V jedné zatáčce, kde tekla voda, dostal smyk, že to vypadalo na strašnou držku. Ale jak prolétl vodou, kola se zase chytla, srovnalo se to. Trvalo mu dobrých 200m než zase nabral odvahu. Šílenec, šlapal dolů na kole, které zezadu vypadalo jako štafle, a do zatáček to klopil hlava nehlava, jak kdyby tam nikdy nic nejezdilo. Dole na křižovatce zastavil, odbočoval někam nahoru a my jsme mu obdivně pogratulovali k vítězství. Po chvíli se setmělo a přišla na řadu i noční vložka, asi 10 kilometrová.